På semester utomlands med en bebis

Att resa med bil i Europa är billigt och bekvämt, du kan se mycket mer än i det vanliga "airport-hotel-airport" -läget. Men med barnet är denna verksamhet besvärlig, åtminstone vid första anblicken. På semester utomlands med ett spädbarn - föremålet för vår artikel.

Visum, tull och andra formaliteter

Min man och jag bestämde mig för att tillbringa en semester i Litauen, vilket sparar på flygningen och tjänsterna hos byrån. På internet bokade en lägenhet i Vilnius och ett hotell i Trakai (detta är en liten semesterort nära Vilnius, i sjöområdet). Visum i det litauiska konsulatet var enkla: de samlade in dokument, förutsatt att ett brev från hotellet bekräftade bokningen och medgav att hon var medvetet om att resans syfte var att tillgodose turistdjuren.

Från Kiev till Vilnius genom Vitryssland 740 kilometer, trivia, om inte för två gränser. Men det fanns tvivel om Vitryssland. Detta är det kortaste sättet, genom Polen är det längre med 400 kilometer, dessutom, vår genom Polen, hävdade att det regelbundet står tomgång på den polska gränsen i sex timmar. Vid 30 graders värme? Med min treåriga son? Det är inte roligt. Samtidigt är Vitryssland ett mystiskt land, cyklar pratar om det, som Bermuda-triangeln.

Sammantaget var gränserna inte så läskiga: vi förlorade aldrig mer än två timmar på vägen fram och tillbaka. Lyckligtvis gissade min man att köpa en kompakt CD-spelare med en skärm där Vanya tittade på tecknade film medan vi presenterade dokument och visade bagaget. I allmänhet är en viktig fördel med bilen - stammen, där du kan skjuta allt: från potten till en hög med favoritleksaker.

Vitrysslands vägar är oklanderliga skyltar, även om "Kalhoz im. Alexandra Nevskava ". Ju längre du ser desto mer gläder du dig. Och grammatiken är underbar, och namnet gavs till den kollektiva gården, för att inte tala om det faktum att de kollektiva gårdarna på planeten har överlevt, tydligen bara här.

Som om Sovjetunionens sammanbrott inträffade igår. Trots pekarna lyckades vi gå vilse när vi var på morgonen till den vitryska huvudstaden. Jag var navigatören, och på kartan sammanfogade allt: här gick vi till rondellen, och då måste vi svänga till höger, det måste finnas en pekare till Vilnius - eller åtminstone till Grodno. Det finns så många varv som möjligt, men det finns inget tecken på Grodno! Mannen uttryckte nervöst allt han tänkte på mina navigationsförmågor. Vi körde runt hela cirkeln på rondellen och i förvirring rullade på. Och då visade det sig att rätt sväng missades på grund av sin man. Det var vid det ögonblicket han vände huvudet till vänster och utropade: "Åh, hur många kranar! Vanya, titta! "Min pojkvän är en fläkt av tunga bilar, särskilt konstruktion, så medan vi granskade besättningen" giraffer "som gräver i utkanten av Minsk, blinkade den nödvändiga svängen obemärkt. Efter att ha tagit hand om situationen, utstrålade vi ljudet och vände slutligen om det var nödvändigt.

Gediminas Tower

Vår lägenhet i Vilnius var rätt i Gamla stan - som det står på hemsidan för Algis House lägenheter. Vanya började omedelbart att behärska byggnaden - en välsignelse i ett tvårumsbyggnadskomplex, ovanlig layout (genom badrummet kan du gå till pentry, därifrån - till vardagsrummet, sovrummet och igen på toaletten) det fanns många hörn som var nyfikna intressanta att utforska Gamla stan - så jag är först Samma kväll, gick, vandra genom de smala gatorna.

Mest av allt jag och mitt barn tyckte om Vanya:

a) muren på ett kafé på Pilies Street, inläggt (med ett annat ord som du inte hittar) med stora porslinsteapor och koppar;

b) Gediminas-tornet, som erbjuder en turistattraktion (men det viktigaste är naturligtvis den gamla stadens layout på tornets första våning, som tyvärr inte kan röra vid händerna, för vilken vi är mycket förolämpade av mosterministeren).

c) repetition av militärparaden till ära för Litauens 1000-årsjubileum (spelade på röret och gick ut ur steget - det känns att litauerna inte gillar att borra);

d) bron över floden Vilenka med lås av olika typer fast på räcken (de är hängda av evig kärlek);

e) bilder på väggarna av hus i det böhmiska distriktet Užupis.

Užupis förklarade kvartalet Republiken, det har en flagga, president, ministrar, ambassadörer i 200 länder.

Förresten en bra konstitution. Punkt 3: "Alla har rätt att dö, men det är inte nödvändigt." Åh ja: f) bondemarknaden i samma område av Užupis, som endast fungerar på torsdagar. Hembakat grått bröd med torkade frukter och nötter, hjärtlig som mormors påskkaka. Skär honken och ät med smöret. Och gråt med lycka. Fortfarande fanns ostar - och med en mögel, skarp och söt (vilket mitt barn Vanya uppskattade på sitt verkliga värde).

Hus vid sjön

Fyra dagar senare lämnade vi Vilnius för Trakai, en liten semesterort 30 kilometer från huvudstaden, i sjöområdet. Han är känd för sitt slott - den största i Litauen och "enda ön", som de säger i guideböckerna. Slottet imponerade inte Vanya på barnet. Men det fanns många klasser där. Vi matade ankor, fisk och svanar. Den dagliga ritualen innefattade också en promenad längs vallen, vadderade med brickor av bärnsten och linneväskor; beundran av båtar och båtar; en resa på hyrda cyklar runt staden och runt omkring sig (barnet Vanya satt på barnsätet och tugga jordgubbarna sönder på vägen). Sedan kom vi in ​​i bilen (där sonen somnade, trött på intryck) och gick tillbaka till hotellet, som var väldigt långt från vildmarken, sju kilometer från Trakai, på Margis-sjön.

Kaunas, för 65 kilometer. Även om de självklart kunde komma till Klaipeda och till Palanga - i Litauen är allt nära, vägarna är utmärkta. I Kaunas tyckte Van mycket om Devils Museum (en samling siffror av djävuler av trä, keramik, glas etc., upptagna i tre våningar). Han minns fortfarande "en liten djävul som grep en get av hornen". På kvällen innan hon gick hem såg mannen som stod på hotellets balkong, genom kikare ett trähus med en kaj, nära vilken stod en båt. "Förmodligen är det inte så dyrt att köpa en sådan hytt", sa han eftertänksamt. Och jag insåg att semestern var en succé. På semester utomlands med en baby var allt perfekt.